“IK WEET VAN NIKS…”

Hoe een goede communicatie op een werf het verschil maakt

Er was een tijd dat een schilder werd afgerekend op de kwaliteit van zijn werk. Omdat werven vandaag sneller gaan en gemiddeld ook complexer zijn, volstaat het niet meer technisch onderlegd te zijn. Je moet ook communicatievaardig zijn.

“Ik weet van niks.”, is een veel gebruikte zin op een bouwwerf. En vaak komen aannemers er nog mee weg ook. Want er komt steeds nog een andere aannemer achter je. Een schilder heeft die ‘luxe’ echter niet. Hij is doorgaans de laatste schakel van een werf. Als schilder krijgt je dan ook vaak de vraag om zaken op te lossen die buiten je opdracht vallen (Radiatoren al opgehangen? “Ja, die zullen jullie best zelf demonteren, want de loodgieter kan niet meer terugkomen.”; Muren niet ‘schilderklaar’? “Ik stel voor dat jullie ze dan even zelf afschuren.”). Bovendien is het schilderwerk de laatste kans om nog opgelopen vertragingen in te halen. En dan kan de druk wel eens toenemen om toch nog wat ‘goed te maken’.

Positieve, open communicatie

Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan het stijgende verwachtingspatroon van opdrachtgevers, kan open, eerlijke en directe communicatie op de werf het verschil maken. Het toont namelijk dat je betrokken bent en dat je verantwoordelijkheid neemt. Je zal er ook problemen mee vermijden, of proactief oplossen. En dat faciliteert uiteindelijk alleen maar je eigenlijke job, waardoor je makkelijker je deadlines haalt en je efficiëntie stijgt.

Hieronder enkele tips.

Tips voor een goede communicatie op de werf

1. Hoor niet alleen, luister ook

Communicatie is geen wedstrijd. Horen en luisteren is niet hetzelfde. Pas wanneer je echt luistert, kan je de andere persoon begrijpen. Zo werk je verbindend en ontstaat er wederzijds respect dat in de toekomst zeker nog van pas komt.

2. Je telefoon is je beste vriend

A call a day keeps trouble away. Neem je telefoon bij bezorgheden, veranderingen of gewoonweg om te vragen of alles goed loopt. Dit stimuleert andere aannemers, projectleiders en je eigen team om ook sneller en directer naar jou te communiceren.

3. Eerlijkheid duurt het langst

Planning onhaalbaar, onrealistische verwachtingen, onvoorziene uitdagingen? Steek je hoofd niet in het zand. In een stabiele samenwerking verwacht je nu eenmaal goed én slecht nieuws.  Koppel trouwens direct een oplossing aan slecht nieuws. Het toont dat je partners op je kunnen bouwen.

4. Kwaliteit komt op de eerste plaats

Als je het gevoel krijgt dat de kwaliteit van je werk in het gedrang komt, is het aan jou om dit te bewaken. Lukt dit niet? Durf dan “Nee.” te zeggen en leg alternatieven op tafel.

Heb je vragen of opmerkingen bij deze tips? Dan horen we ze graag.

Social Media

De oplevering van een project gebeurt vandaag niet meer één op één. Bij ontevredenheid over jouw werk, is het makkelijk geworden om dit op Social Media of andere kanalen te posten. Een negatieve recensie schrijft zich sneller dan een positieve, ook al is het probleem in werkelijkheid niet jouw verantwoordelijkheid.

Gebruik ook hier een goede communicatie om dit soort online escalaties te voorkomen.

communicatie werf