Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden & uitvoering

1. Algemeen

Behoudens uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen, vallen al onze verkopen onder de hierna vermelde algemene voorwaarden. Indien contractueel bepaalde afwijkingen hierop zijn overeengekomen, blijven alle niet uitdrukkelijk aangepaste bepalingen gelden zoals in onderhavige opsomming.

2. Geldigheidsduur offerte

Al onze offertes worden vrijblijvend opgemaakt en blijven geldig voor 30 dagen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes als de aanvaarding door de cliënt ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig als zij door ons schriftelijk werden aanvaard.

3. Facturatie en voorschotten

Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd in 3 schijven, eerste schijf: voorschot (30%) bij aanvaarding offerte, tweede schijf: dag van aanvang (40%), derde schijf na oplevering (30%). 

De btw, andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de medecontractant.

4. Prijzen

Al onze prijzen zijn gebaseerd op de nu geldende marktprijzen van materiaal, personeel, transport, heffingen en lasten. Als door onvoorziene omstandigheden en buiten onze controle de boven genoemde geldende marktprijzen gevoelig wijzigen, behouden wij het recht om de offerte op evenredige wijze aan te passen, mits voorafgaande kennisgeving, i.e. vóór de start van de uitvoering van (het betreffende deel) van de overeenkomst. De klant heeft in dit geval het recht van de bestelling af te zien, tot 2 weken na de aankondiging van de verhoogde prijzen. 

De gemaakte overeenkomsten zijn bindend na schriftelijke bevestiging van de klant, of nadat wij aan de mondelinge overeenkomst een begin van uitvoering gegeven hebben, zelfs als zou nagelaten zijn voorgaande overeenkomst schriftelijk te bevestigen. 

Onder voorbehoud van uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen, wordt de rechtsverhouding tussen partijen geregeld door al deze algemene voorwaarden, waarvan de klant verklaart kennis te hebben genomen, en al die prevaleren op de eventuele algemene voorwaarden van de klant.

5. Betalingen klachten

Al onze facturen zijn betaalbaar volgens de hieronder vermelde vervaldagen. 

Door aanvaarding van de factuur zonder aangetekend protest binnen de 8 dagen, verklaren de kopers zich niet enkel akkoord met de inhoud van de factuur, maar ook met deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden. 

Klachten inzake een zichtbaar gebrek van de geleverde goederen moeten ons binnen de acht dagen na levering schriftelijk en per aangtekend schrijven worden overgemaakt. 

De bewijslast van niet-conformiteit met de bestelde goederen ligt volledig bij de koper. 

Alle door de verkoper geleverde verfproducten, dienen door de koper eerst op juistheid van kleur te worden getest, alvorens ze worden toegepast. Bij eventuele aangetoonde gebreken van de geleverde goederen of bewezen afwijkingen t.o.v. de bestelde kleuren zal de schadeloosstelling door de verkoper zich steeds beperken tot het vervangen van de geleverde goederen. 

Eventuele klachten, van welke aard ook, schorten de betalingsverplichting van de koper niet op. 

De geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper, zolang de koper de verschuldigde koopsom niet volledig aan de verkoper heeft voldaan, zelfs indien de goederen intussen bewerkt of verwerkt werden. 

De voorschotfactuur en eindfactuur moeten betaald worden binnen een termijn van 15 dagen na hun verzending of in geval van de tweede schijf binnen de 2 dagen na ontvangst. Niet-betaling van de factuur op de vervaldag heeft tot gevolg dat: 

-alle overige openstaande vorderingen onmiddellijk opeisbaar worden. 

-alle door ons verleende kortingen of betalingskortingen vervallen.  

-een verwijlinterest aangerekend wordt van 10% op jaarbasis, met een minimum van 50,00 euro onverminderd de vergoeding voor gerechtskosten volgens het Gerechtelijk Wetboek (kosten van exploten en betekeningen, onderzoek regelingen, etc.)  

-wij zonder ingebrekestelling gerechtigd zijn op een redelijke schadeloosstelling voor alle relevante invorderingskosten, ontstaan door de betalingsachterstand. 

Deze schadeloosstelling betreft een forfaitaire vergoeding van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 250,00 euro. 

-wij het recht krijgen zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder gerechtelijke tussenkomst, de bestaande overeenkomsten ten laste van de klant geheel of gedeeltelijk op te schorten, onverminderd ons recht op vergoeding van de door ons geleden schade.

6. Beëindiging van de overeenkomst met de opdrachtgever na betaling van het voorschot

Nadat de overeenkomst bevestigd is en zelfs nadat reeds gedeeltelijke werken uitgevoerd zijn, behouden wij ons het recht voor om zekerheden, al dan niet aanvullend aan eerder bezorgde zekerheden, te eisen die de goede uitvoering van de verbintenissen van de klant waarborgen. 

Wij zijn gerechtigd om het nog uit te voeren gedeelte te annuleren of (al dan niet tijdelijk) op te schorten zolang de zekerheden ons niet bezorgd worden, onverminderd het recht om in dat geval de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling te beëindigen. 

Wij hebben het recht om binnen een termijn van zes weken na betaling door de opdrachtgever van het voorschot voor de werken een (nieuwe) controle uit te voeren van de (toekomstige) werf. Binnen de vier weken na voormelde (nieuwe) controle hebben wij het recht om, zonder enige opgave van reden en zonder dat er sprake dient te zijn van onvoorziene en/of nieuwe omstandigheden, de door de opdrachtgever met ons gesloten overeenkomst éénzijdig te beëindigen zonder dat de opdrachtgever recht heeft op ook maar enige vergoeding als gevolg van deze beëindiging van de overeenkomst door ons. Het door de opdrachtgever betaalde voorschot zal binnen de 10 dagen na de kennisgeving van voormelde beëindiging door ons aan de opdrachtgever worden teruggestort. 

In geval de door de klant bevestigde overeenkomst in het nadeel van de uitvoerder ontbonden wordt, zal de klant ons een schadevergoeding verschuldigd zijn van 10% van het totaalbedrag van de overeenkomst, vermeerderd met intresten gelijk aan de wettelijke intrestvoet. 

Klachten en/of betwistingen met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst dienen ons schriftlelijk te bereiken binnen de 5 dagen na uitvoering van de werken en in ieder geval vóór de ingebruikname van het gebouw of het voorwerp van de uitgevoerde werken. 

De klant/opdrachtgever gaat over tot oplevering van de werken zodra zij voltooid zijn, niettegenstaande eventuele onvolkomenheden die hersteld kunnen worden binnen de waarborgtermijn. Als de klant nalaat aan deze oplevering deel te nemen of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen de 5 dagen nadat hierom verzocht wordt, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 5 dagen. De oplevering houdt de goedkeuring in van de klant van de hem afgeleverde werken en sluit ieder verhaal uit van zijnentwege voor zichtbare gebreken. 

Onze algemene voorwaarden maken integraal deel uit van onze overeenkomst. Afwijkende en bijkomende bedingen worden enkel geldig als wij ze schriftelijk bevestigd hebben en dan bovendien enkel voor de overeenkomst in kwestie waarvoor ze worden toegestaan. 

Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht en de rechtbanken van Antwerpen zijn uitsluitend bevoegd om enige geschillen tussen de partijen te beslechten.

7. Termijnen en onvoorziene omstandigheden

Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zijn de eventueel vermelde termijnen van uitvoering opgegeven ten titel van indicatie en zonder waarborg. 

Werkdagen en uitvoeringstermijn 

Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd. Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende ten minste vier uur onmogelijk maken of zouden maken. Een afgesproken startdatum van de werken kan door Aviador bv verlaat of vervroegd worden in samenspraak met de klant. 

Zelfs indien uitdrukkelijk een termijn van uitvoering werd overeengekomen, kunnen wij niet aansprakelijk worden gesteld voor overschrijdingen van de uitvoertermijn in  geval van overmacht of in geval van vertragingen die te wijten zijn aan factoren geheel buiten onze controle, zoals bv. overschrijding van de termijn van voorafgaande werken door andere aannemers. 

Worden onder meer als gevallen van overmacht aanzien: vorst, brand, natuurrampen, rellen, schaarste aan vervoermiddelen, onderbreking van het vervoer, vertragingen bij leveringen van een leverancier, staking, lock-out, oorlog, maatregelen afgekondigd door overheden die het uitvoeren onmogelijk of aanzienlijk duurder maken dan op de datum van de overeenkomst het geval was, en ook alle andere oorzaken waardoor de uitvoering buiten onze wil om zou verstoord worden.  

Vertragingen geven in geen geval automatisch recht tot schadevergoeding van onze zijde. Schadevergoedingen zijn enkel van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk door beide partijen overeengekomen. 

Wijzigingen tijdens de werken of bijkomende werken die gevraagd worden door de klant/opdrachtgever, zullen worden toegevoegd aan de totaalprijs, op basis van correcte, marktconforme prijszetting.

8. Wijzigingen en bijkomende werken

Elke door de opdrachtgever bestelde wijziging of bijkomend werk alsook de bepaling van de prijs vereist een voorafgaand akkoord van beide partijen en kan met alle rechtsmiddelen worden bewezen.

9. Veiligheidscoördinatie

Met uitzondering van, onder voorbehoud van andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd niet begrepen in de offerteprijs.

10. Uitvoering

De gebruikte materialen zijn zoals beschreven in de offerte of gelijkwaardig. Wij verbinden ons niet aan een merk of type tenzij dit uitdrukkelijk in de offerte staat beschreven. Wanneer de werken technisch in orde zijn kan enig geschil over materiaalkeuze, (mits deze technisch voldoet aan de technische voorschriften) of esthetische afwijking van de subjectieve mening van de klant of werkwijzen die afwijken van de beschreven aanpak in de offerte kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. De aanbiedingen, bestekken en offertes zijn vrijblijvend. De overeengekomen modaliteiten zullen slechts definitief zijn na schriftelijke aanvaarding van de bestelling of offerte. Aviador bv behoudt zich het recht om de bedongen offerte of opdracht tot een goed einde te brengen. Aviador bv werkt samen met geselecteerde bouwpartners die onder supervisie van Aviador bv de werken uitvoeren naar goed vakmanschap.

11. Oplevering

Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerkte delen, waarvan de waarde minder dan 10% van de aannemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. 

In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden verholpen. Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen. De oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit.

12. Eigendomsvoorbehoud

Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder van. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigendom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft. Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade. Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan.  

13. Geschillen

Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van de woonplaats/zetel van de aannemer bevoegd. Alvorens naar de rechtbank te stappen, kan elk technisch geschil over werken die werden uitgevoerd voor rekening van een particulier voor privédoeleinden, op verzoek van één van de betrokken bouwpartners, voor de Verzoeningscommissie Bouw aanhangig worden gemaakt. Haar adres: Espace Jacquemotte, Hoogstraat 139 te 1000 Brussel. Alle inlichtingen over de Commissie en het procedurereglement kunnen worden verkregen op de site van de Verzoeningscommissie, op het volgende adres: http://www.bouwverzoening.be. Is de klant een “consument” in de zin van artikel I 1, 2° van het Wetboek van Economisch Recht, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/zetel7 van de aannemer. Die zijn als enige bevoegd.